Harvard en ik...

Zaterdag 31-01-2009

12:23 pm

Weekend is chill...We zouden meer weekend moeten hebben. Ik ben voor. Lekker een beetje uitslapen om te beginnen, rustig ontbijten (big weekend-breakfast: eieren met kaas en gerookte kipfilet, beetje (nou ja beetje) mayo erover, ketchup- en als je wilt nog een hamburgertje erbij) en dan lekker relaxen achter de computer. Ik zit wel een hoop achter de computer hier, maar ik ben geen nerd aan het worden, hoor. Maar ik check het nieuws, Amerikaans en Nederlands, veel mail verkeer en literatuur zoeken voor school. Computer is mijn vriend hier. Helemaal blij ben ik met mijn nieuwe 2e hands bureau en stoel. Heerlijk om een lekker plekje te hebben om te typen en spulletjes op te zetten, mijn kamer is zowat volledig gepersonaliseerd. Vond in de kast oude, zwart-witte, beatle foto's, heb ze opgehangen verspreid door de ‘crib' heen, best gezellig, John en Paul die mij vanaf een fiets met drie vrouwen op het stuur toelachen...Ik vond ook een crime scene politie lint, ‘Police line, do not cross', zoals je begrijpt is mijn kamer nu een grote plaats delict, wel zo geschikt voor de Criminoloog, toch?

Morgen is de superbowl hier. De superbowl is de finale van het American Football. Één wedstrijd, winner takes it all. Maar het is de grootste happening van het jaar denkbaar, iedereen kijkt hiernaar, vrouw, man, jong, oud, college boy, senaat-leden, native-Americans en Aziaten. Iedereen. Kosten om 15 seconden een reclame uit te zenden? 8 miljoen dollar ofzo, gekkenhuis. Wij gaan naar een grote sportbar hier in de buurt, en met een kan bier (pitcher) in de hand ga ik juichen voor de Arizona Cardinals. Gokken is verboden in de staat Masachusettes, maar vele illegale gokafspraken gonzen hier rond, bookies met boekjes houden bij wie wat denkt voor welk bedrag. Ik heb te weinig Football verstand om mijn dollartjes winstgevend te gebruiken in deze. Zeker weet ik dat als ik morgen na de wedstrijd de bar uitloop, ik dan minder geld in mijn zak heb dan toen ik binnen kwam...

Gister op een huisfeestje geweest met Harvard-klanten. Boring. Sorry. Harvard mensen zijn niet echt mijn type, krijg ik het gevoel. We waren donderdag avond uitgenodigd door een meisje. Elke 2 weken komen alle Criminal Justice Major studenten bijeen om wat te drinken en na te denken over de studie. Gedronken werd er zeker, en ik weet niet of iedereen stilletjes in het hoofd zat te denken over de studie, maar dat stond op een laag pitje. Maar daar was een meisje dat ons uitnodigde voor een feestje de volgende dag in Cambridge bij haar vriendin thuis. Deze kans wilden wij niet voorbij laten gaan, dus dankbaar gingen wij in op de uitnodiging. Tom, Maarten, Evelyn, Gordon, Ian (een vriend van Gordon uit Charlotte die bij ons logeert) en ik steken de Charles River over naar de stad van Harvard, Cambridge. American party (gingen wij maar vanuit), dus zelf biertjes meenemen. Lopen wij dus vanaf de T naar dat huis, met twee dozen bier op zoek naar het adres. Raar, vinden de mensen dat. Drank moet niet openlijk bezichtigd kunnen worden ofzo. Verstop je drank, niet mee showen. Je dikke kont die niet in een normaal stoeltje in de T past, die hoeft niet bedekt te worden, te dikke blote buiken- laat zien joh. Maar verstop je bier. Ok, doen we. Komen we uiteindelijk aan op bestemming, wordt ons aan de deur door een meisje verteld dat het eigenlijk niet hier is, het feestje. Oh, maar wij hadden dit adres doorgekregen, zeggen wij. Het meisje loopt weer naar binnen, vraagt het nog eens, denk ik, en met enige tegenzin worden wij binnengelaten. Best raar. Wat bleek nou? Dat meisje dat ons had uitgenodigd, had waarschijnlijk in haar goede humeur van de vorige avond ons uitgenodigd, maar niet daadwerkelijk gedacht dat we echt zouden komen ofzo. Whatever. Wij naar binnen, werden verder redelijk welkom ontvangen, eenmaal binnen. Maar allemaal ‘young professionals' en harvard-studenten. Met een air, helaas. Ik had dan wel geen Nike air max aan, maar het match niet. Overhemden, lange haren, grote neuzen (weet niet waarom, maar het was) en brallend opscheppen. Die mensen zitten raar in elkaar. Ze staan achter de ‘war on drugs' maar roken zelf wiet en snuiven coke...Sprak een tweetal dat vertelde dat er heel veel gesnoven wordt op Harvard, en ook tijdens werk (moet ook wel als ze allemaal 11 uur per dag werken, nu weet ik hoe ze het doen), dat het erg normaal is in die kringen. Bier verstoppen, maar met zijn allen een beetje snuiven in de $75.000 school per jaar...Waar is de logica? Maar ik vond het mooi met hen te praten, een beeld te krijgen van hoe zij tegen bepaald zaken aan kijken want het is wel het soort mensen dat achter de schermen de sterke lobbies gaan houden met grote invloed op de politiek. Er zijn drugs wetten die het in bezit van 1 gram crackcocaïne gelijkstellen aan 100 gram cocaïne. Wie zit aan de crack? En wie zit aan de Coke? Zwarten, arme mensen, gebruiken meer crack en de rijke witten gebruiken meer coke. En dan is het dus mogelijk om een wet als deze erdoor heen te krijgen. Het is toch van de zotte? War on drugs=war ons blacks, seriously. Geen goede zaak. Er zijn nog te weinig invloedrijke zwarte personen die ervoor kunnen zorgen dat er een gelijke rechtsbescherming en overheidsoptreden wordt gerealiseerd. Obama kan het ook niet allemaal alleen, en heeft bovendien te maken met dezelfde verengingen met lobbyisten als waar eerdere regeringen mee te maken hebben. De wapen industrie bijvoorbeeld, die zet je niet zomaar buitenspel. Op school sprak ik een jongen, een echte southern grote trucks, grote guns en grote hamburgers, die vertelde dat hij op zijn zestiende verjaardag zijn eerste geweer kreeg van zijn moeder. Mama, mag ik hem gelijk uitproberen...? Inmiddels bezit hij meer dan 20 geweren, hobby of bescherming? In ieder geval gevaarlijk. Trouwens, weet je wat hier hebt? Er staat hier geen flipperkast in de kroeg, nee hier staat een ander spel. Een spel waarbij jij de jager bent die alle wilde dieren op de savanne moet afschieten. Leeuwen, olifanten, giraffen en gazellen. En voor de kroeg waar ik dit spel voor het eerst zag, stonden (echt waar) mensen te strikken voor een Greenpeace lidmaatschap...Prachtig toch? Waarom ook niet?

Verder zijn de lessen echt heel interessant, vier totaal verschillende vakken, maar wel gaaf stuk voor stuk. Heel veel particiaptie van leerlingen wordt gevraagd, en daar houd ik echt van. Want ze willen hier echt weten wat jij denkt, en waarom dat is, en dan reageren weer andere studenten op elkaar en zo krijg je echt discussies. Ik stel altijd al vragen, dus is mijn op lijf geschreven. Ik ga elke dag, woensdag vrij, met een glimlach en mutsen en handschoenen (F*&%# koud) naar school...

Reacties

Reacties

linda stremming

waanzinnig wat jij allemaal meemaakt...iedere keer als ik thuis kom en de pc aan zet..hopend op bericht van jou..en dat is er..ga ik weer helemaal uit m,n dak van jou ervaringen daar in de U.S.A...buitengewoon tyas en zo leerzaam! geniet van ieder mail die ik van je krijg!! greetz linda from haarlem...

Mich

Hi Ty,
Prachtig verhaal weer!
Goed dat je John, Paul, George & Ringo door het huis hebt verspreid!
Zij veroverden in 1964 the USA; kan je je daar een beetje aan optrekken ;-)
Keep up the good work1

grtzz,

Mich

lars

Mooi verhaal man
Heb dit gevonden op google.
Want ik ga naar america over 3 dagen gewoon voor vakantie en zo slaat ook helemaal niet op jou verhaal. maarik moet zeggen dat het verhaal me wel echt heeft bewonderd wat voor verschil america met nederland heeft. Mij lijkt het ook leuk om met zulke mensen te praten waarom ze iets vinden en door wie ze zo'n mening krijgen. Tuurlijk zit dat in die ouders maar als je dat aan oudere mensen vraagt waarom krijg je een heel ander antwoord dan als je het aan de mensen op harvard vraagt is mijn eerste gevoel.
Echt leuk verhaal man.
Groeten
Jongen uit tilburg
Lars

Tyas

Hey Lars,

Wat leuk dat je het gelezen hebt én interessant vond. Waar ga je naar toe in Amerika?

Groeten Tyas

sarah

hey!
geweldig verhaal man!
ik vond je op google, ik zocht op hoe ik in aanmerking kon komen voor harvard, ik wil daar zó graag heen.
ik ben pas 15 en ik weet alleen niet hoe ik er voor in aanmerking kan komen ,, ik weet wel dat goede cijfers alleen niet genoeg zijn.
please heb je tips voor me ?!!

Tyas (mrvanboston)

Hey Sarah,
Dankjewel voor je reactie, heel leuk.
Ik kan geen contact met je op nemen aangezien je je email niet hebt achtergelaten...

sarah

ik heb nu wel een email achtergelaten toch ?
groetjes!

Tyas

volgens mij niet Sarah, althans ik zie niets...

sarah

sarah-s-1994@hotmail.com

sarah

nu moet het er op staan,
anders geef ik op ;p

Rebas

hey
zit je op Harvard?
zo ja Wat moest je allemaal doen om naar het Harvard te gaan?

Rebas,

Tyas

Dag Rebas, ik heb geen email adres van je, dus kan ik niet gericht op je reageren.
Echter, zelf zit ik niet op Harvard.
Ik weet wat wat dingetjes, maar die post ik niet- wel wil ik het naar je mailen als je dat wilt.
T

Rebas

Mijn mail is rebassolomon@gmail.com
Rebas,

Kirsten

Heey,

Leuk verhaal zeg!
Ik ben een 14 jarig meisje en ik wil ontzettend graag naar Harvard om daar medicijnen te bestuderen. Ik heb een aantal jaar aan topsport gedaan en ik zit in een vrij hoog orkest. Heb je misschien nog wat tips voor me?
Greetz, keepster1@live.nl

Tyas

Dag Kirsten,
Wat leuk dat je genoten hebt. Ik zal je wat sturen.
En je wilt medicijnen BEstuderen, haha?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!