New Year

om te beginnen HAPPY NEW YEAR people!!!

Een nieuw verhaal is daar, begrijp wel dat ik jullie nu verwen (dan wel verveel) met elke dag een verhaal...Maar het is ook allemaal heel erg overweldigend in het begin. Echt waar, het is zo een apart land, het scheelt niet heel erg veel met onze cultuur opde meest basale puntenmaar mijn gevoelsklimaatvertelt me dat alles wat anders is dan thuis.

Daarom heb ik iets leuks bedacht om mijn tijd dat ik hier mag zijn nuttig te besteden en interessant te maken. Ik heb enkele hypothesen (voorspellingen voor de kinderen) opgesteld vanuiteen Nederlandse inslag die ik wil gaan onderzoeken om uiteindelijk bij thuiskomst een oordeel over Amerika te vellen. Gezout, gekleurd, bevooroordeeld, eenzijdig en geen blad voor de mond. Zoiets moet het worden.

Hoe zit het met Amerika? Waarom is dit land zo bijzonder, waarom vinden Amerikanen dat zij zich zo kunnen opstellen? Hoe stellen ze zich dan op, is dan meteen een logische vraag. Hoe zit het met de zelfreflectie van Amerikanen? Is er wel één Amerikaanse samenhang tussen alle inwoners, waar bestaan deze algemeen gedeelde waarden uit? Hoe is het mogelijk om zoveel tegenstellingen te hebben zonder de waarden te verlaten? Hoe kun je tegen sexuele voorlichting op school zijn en desondanks een floriserende porno-industrie hebben? Hoe kun je zo op het uiterlijke vormen gericht zijn, oa. uiterlijk, maar toch eettentjes hebben die om 10 uur in de ochtend vol zitten met mensen die allen huge hamburgers en liters frisdrank wegwerken? Hoe kun je zo rijk leven als je eigenlijk helemaal niet zo veel geld hebt?

Hoe kan het dat er zoveel kritiek op Amerikanen is vanuit Europa op allerlei vlakken maar begint West-Eurpoa steeds meer op Amerika te lijken en willen de mensen dat ook?

DE CENTRALE KOMT DAN EIGENLIJK NEER OP: WAAROM VOEL IK MIJ ZO BIJZONDER NU IK HIER NU IN AMERIKA EEN TIJD MAG DOORBRENGEN? Natuurlijkis dat deels omdat ik hier Criminologiekan studeren aanvan de beste universiteiten diedeze studie aanbieden, maar dat is niet het enige. De komendemaanden hoop ik langzaam naar een antwoord toe te werken door verschillende ervaringen op te doen in diverse kringen in allerlei opzichten.

Overkringen gesproken. Gisteren, Oud en Nieuw dus.

Aaron had een hoop vrienden meegbracht uit Vermonf die allemaal bij ons Oudenniew kwamen vieren. Aaron is net 21 geworden en de meeste van zijn vrienden zijn dat nog niet. Die mogen dus niet drinken officieel en hier kun je ook wel vergeten dat iemand jou gaat schenken zonder ID. Dus zij vierden het thuis, met een waterpijp (gewoon fruit tabak, papa en mama- don't worry...) Gordon vroeg of ik met hem mee wilde gaan, hij ging naar een feest in een bar, entree $30. Gordon is een hele aardige gozer van 24, heeft in Italie gewoond als kind, en verder op vele plekken in de VS, hij is open-minded. Dus het leek me leuk om met hem mee te gaan. We zouden eerst even gaan zitten bij een vriend van hem in de buurt, potjes bier-pingpong spelen (dat leer ik jullie wel als ik terug ben,, hetis erg leukbovendien ben ik er goed in...) stapten we met zijn tienen in een limosine die iemand besteld had om ons te vervoeren. Champagne in de limo uiteraard, het goede leven. Aangekomen bij het feest, betaalden we entree en gingen we naar binnen. Het eerste dat ik dacht was 'Aha, hier zitten de toekomstige witten-boorden criminelen'. Ik bedoel dat niet onaardig, ik zag ze niet als criminelen. MAar wat ik bedoel is dat het allemaal van die typischblanke Amerikaanse studenten zijn zoals je die verwacht. Netwerken met bier en colbertjes. ok. Waarom ook niet? Iedereen die ik sprak deze avond was uitermate vriendelijk tegen mij en ik tegen hen, ik heb echt een top avond gehad met Gordon en zijn vrienden, men neme wat drank- men drinke het op en de rest gaat vanzelf. Iedereen was behoorlijk dronken, ik heb mezelf bewust een klein beetje ingehouden. Want ik ken in principe niemand, dus wilde ik de eerste avond uit een beetje scherp blijven en goed in me opnemen wat er allemaal gebeurt. Alles hier in Amerika tot nu toe zie ik sla ik op en zie ik als food for tought. zelfs tv kijken is geen verspilde tijd. Reclames zeggen zoveel over dit land. Reclamesnemen echt een gigantische plaats in deze samenleving. Er zit veel geld in, opgelegde levensstijlen en deze dragen zeker bij aan de instandhouding van HET Amerika zoals wij dat kennen. Reclames zijn er daarbij ook heel veel, om de zes minuten gemiddeld. Daarom zal voetbal hier nooit echt van de grond komen, 45 minuten tv zonder reclames is commercieel niet interessant. Ga maar na, al hun sporten zijn zo geknutseld dat er precies mooi tijd is voor commercial break. Time out'sbij Icehockey en American Football, quarters- innings, al dat soort geintjes zijn ideaal voor de tv.

Er gaan belachelijk veel sirenes hier, ik denk dat het politie is, we wonen vlakbij de brandweer maar deze rukt volgens mij niet zo vaak uit. Politie dus wel. Kijkt niemand van op hier, ik heb nog geen live achtervolgingen kunnen kijken op tv, maar wanneer het zover is zit ik voor de buis met mijn popcorn...

Loeki

Geweldige verhalen, je mag ons best zo blijven verwennen!! Coole hypothesen, ga je meteen voor het proefschrift???

PS, niet normaal, nog geen 2 hele dagen in Amerika en al champagne in een limo...............

Daphne

Mijn gedachte !

Klinkt super leuk. En champagne in een limo, vette oud en nieuw

Love u KUSSS to zonder maat ;)

Daphne

uh and HHHAAAPPPPPPYYY NNNEEEWWWYYYEEEAAARRR