Korting, coupons- who you kidding?

Man, Amerikanen zijn gek op korting. Spaarkaarten doen portefuilles uitpuilen, scharen worden botgeknipt op boekjes en folders met kortingsbonnen. In de winkel staan mensen jou coupons uit te reiken- nadat je betaald hebt. Amerikanen houden er zo ontzettend van om voor de gek te houden geworden. In my opinion. Maar zij denken er anders over. Mijn gedachtegang gaat ergens zo van, drop allemaal je prijzen wat naar beneden, flikker die belachelijke kortingssystemen van $,03 en lager eruit, en klaar is Uncle Tom. Maar de consumenten hier redeneren anders, en hebben enigszins gelijk: als die prijzen toch al zo hoog zijn, laat ons dan in godsnaam die kortingen krijgen. Mensen kopen hier alles zolang het maar korting heeft. Het moet geen uitverkoop heten, maar korting- korting die speciaal voor jou is, door een klantenkaart te bezitten, die je bij de klantenservice ophaaltàTE GEK. Zeg maar de bonuskaart van de Albert Heijn, maar dan maal 365. Om gek van te worden, zo nu en dan, ik houd er gewoon niet van. Kom ik thuis, met wat te eten van onze goede vrienden inmiddels van ‘the Bluestone' (eetgelegenheidje aan het eind van de straat, goede gyro-wrap), vraagt Gordon aan mij of ik inmiddels al aan mijn 3e voor de halve prijs appetizer toe ben (dit kun je verdienen door punten op je kaart, afhankelijk van de bestelling). Ik vertel hem dat ik daar niet meedoe, geen zin om die kaart steeds erbij te moeten betrekken, en ik leg hem uit dat het mij uiteindelijk alleen maar meer geld kost omdat ik bij een shoarmatent achtige niet zo gouw 2 appetizers zou bestellen, en dus...nou ja jullie snappen het wel. Wordt hij bijna pissig, a: omdat ik mijn punten niet over heb laten zetten op zijn kaart en b: dat ik niet gevraagd heb of deze bestelling op zijn kaart geschreven mag worden. Wij denken beiden: 'doe eens normaal' maar houden het verder rustig...Prijzen worden torenhoog getoond, maar alles inclusief alle kortingen mogelijk en zonder belasting.
In ons huis slingeren coupons rond, meestal eerst netjes gesorteerd maar na enkele dagen verspreid, tot aan de wc (ik denk dat dat het ultieme is: een goed toiletbezoek en coupons uitscheuren langs de scheurlijntjes (de andere wacht je mee tot je een schaar hebt)). Maar Amerika is duur. Of in ieder geval Boston is echt heel duur, ik had dat niet verwacht. Waar je bij ons naar de kapper gaat als student voor een tondeuzebeurt voor max €10, begint het hier bij $15. Omgerekend litertje melk: €1,79. Een brood in de supermarkt: € 2,89. 6 eieren: €1.50. appels: 1,98 per pond als je geluk hebt, anders 89 cent per stuk. Een hamburger vind je hier voor minder dan een dollar, Frisdrank kost je 1,34 voor een gallon. Maar verkies je sap (niet eens het beste maar iets gezonder dan Cola, of Diet Coke), dan reken je al snel 5 dollar af per gallon. Een gallon is ongeveer 3,4 liter. Breek me het mondje niet open over de maten en stelsels, geloof dat ze het zelf ook niet helemaal te gek vinden, ‘but who likes change'? Amerikanen in ieder geval niet, het is überhaupt een wonder dat Mr Change (Obama) aan de macht is gekomen. Hij wordt hier wel op voeten gedragen, mensen praten over hem op enkel lovende wijze. Ze vinden het hier te gek dat hij kan basketballen, hij stond zelfs in het toonaangevende sportmagazine, Sports Illustrated. De paar errors die zich voor hebben gedaan, worden afgedaan als buiten zijn macht, of nog uitkomsten van de vorige garde. Ik ga nog een heel Obama onderzoekje houden en diverse mensen vragen wat ze van hem denken. Ok, mensen vinden hem geweldig maar ik wil weten waarom. Wat vinden ze zo goed. Zijn grote oren? Dat hij zo goed kan luisteren, dat hij zo eerlijk is geweest om toe te geven dat hij wiet en crack gerookt heeft? Is dat het? Ben benieuwd...

Hoe is het in Nederland? Vandaag voor het eerst hier een hele mooie dag gehad, ik mocht met zonder jas naar buiten! Zo apart hoe anders iets er ineens uit kan zien wanneer het lekker weer is. De sneeuw lag er nog wel voornamelijk, maar mensen zaten rustig hun krantje (met enkel binnenlands nieuws, soms op de achterkant een kopje over Gaza...) te lezen op een bankje in het park, was een leuk gezicht. Verheug me erg op lekkerder weer hier, everything is nicer when the sun is out there.

Deze jongen gaat naar bed, nog altijd met een heerlijk gevoel over mijn verblijf in Amerika. Voel me af en toe een heuse reporter of journalist. Noem mij maar de spons, I suck it all up.

Reacties

Reacties

caroline

Jij noemt jezelf een spons, wij noemen je hier in huis al lang niet meer mr.boston maar meester boston!
Hier is het nog steeds winters, af en toe een beetje vorst, net niet genoeg om te schaatsen, af en toe een herfstdagje tussendoor, je kent het wel.
Heb je nog dingen die je heel erg mist? Ik zou het leuk vinden als ik Chris straks iets voor je mee kan geven.
Ga door met onderzoeken!! Ben nog steeds nieuwsgierig!!
Dikke kus, Caroline en family

Dominique

Kortingsbonnen, klantenkaarten, bonussen, pasjes, mailings, spaarpunten, airmiles, 2 voor de prijs van 3, enz, etc. Ook ik doe er niet aan mee. Ergo ik heb er ook een bloedhekel aan. Dat heb ik dus van jou! Een uitzondering: 1 keer per jaar zegels plakken van de C1000 voor een overlevingspakket. Dit jaar 2 gespaard met hulp van de buuf. 1 aan Daphne en Wayne gegeven. De ander zelf gehouden. De helft wegens nutteloosheid weggegeven. Cheerio uncle Sam.

Loeki

Ehhhh over bonnen gesproken! Er liggen op dit moment 4000 Douwe Egberts-bonnen, keurig per 1000 punten gebundeld (Mich....) op tafel.....en -oh my god- ligt nog een hele doos in de schuur.... We gaan voor de theepot inclusief theelicht en theemuts!!

Are we family?????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!