Zwarte ladder zonder treden

Vrijdag 20-2-09

5:01 pm

Voordat ik het met jullie over cijfers wil hebben (wees niet bang, interessante cijfers), wil ik eerst, nog maar een keer, de mensen bedanken die mij zo nauwlettend in de gaten houden van achter het beeldscherm in Nederland. Mama, Papa, Jules, Marjon, mijn lieve zussen (alle 3!), Michel, Tan, Mams, Hans,familie Pauletta,Linda, Robert, ...Ik vind het superleuk om die reacties op het blog te lezen, blijf vooral af en toe wat achterlaten. Mijn blog is het tegenovergestelde van een picknickplaats: Laat vooral wat slingeren...

Goed, over naar de cijfers. Amerikanen zijn zo verschrikkelijk dol op cafeïne, dat de blikken Red Bull hier in halve liters als warme broodjes over de tonbank gaan. Zo dol dat je om de 6 meter ergens wel een kop koffie kunt halen. Tenten draaien volledig op de koffie. Tuurlijk Starbucks, maar ook iets als Dunkin Donuts en McDonalds verkopen koffie in allerlei vormen voor het leven. En afrekenen maar met de creditcard, een kop koffie. En bijna voor elke kop koffie leggen ze $1 in het fooienbakje...Maar al eerder even genoemd, de absolute koffie trofee gaat zonder twijfel naar Starbucks. Hoe cool ben je als je daar je koffie haalt? Een kleine heet een ‘tall', en middel heet ‘large' en de grote heet ‘grande'. Bestellen, een keuze maken uit één van de 34 koffiesoorten, van gecarameliseerde Peruaanse heidenbonen tot extraordinair ultra dark, en alles hiertussen. En dan heel belangrijk, als je je koffie hebt gekregen, dan pak je de beker vast, kijk je waar het Starbucks-logo zich op de beker bevindt, je draait deze naar voren zodat het goed zichtbaar is, en dan ga je lopen. Lopen maar, de deksel houdt je koffie wel 20 min warm, dus voldoende tijd om stevig te laten zien dat je Starbucks koffie gaat nuttigen aan de hele wereld. Mensen zijn hier sowieso allemaal geboren met een media-reclame dierlijk instinct. Bijna alle mensen zetten/draaien logo's naar voren. Docenten die een flesje Cola drinken zetten deze pontificaal op het altaartje met logo naar voren. Voorbijgangers die een reactie wordt gevraagd voor de camera op een schokkende gebeurtenis, zijn een soort halve Ivo Niehe, in de camera kijkend, alles vertellend of een mening over hebben en totaal op gemak voor de camera. Mensen zijn showmensen hier. Laatst ging ik naar de Symphony Hall, een muziekzaal die de beste klassieke muziek akoestiek in de wereld heeft. Alle grote die zich respecteren komen hier hun platen opnemen. Maar goed, ik was daar dus- na vijf uur gaan de rush-tickets in de verkoop voor slechts $9,-. Een soort herontdekking van Mozart werd ten gehore gebracht. Ik kende niet een nummer, maar dat terzijde. De dirigent weet wat hij doet. Hij speelt met het publiek, kijkt naar ons swingt enigszins, komt vele malen opnieuw op om applaus te ontvangen, kijkt een paar bepaalde mensen persoonlijk aan, deze man zelf is een klein showtje. Mooi om te zien, en het klonk ook best aardig, moet ik zeggen. Wat betreft muziek, binnenkort ga ik, hier naar The House of Blues, naar een concert van George Clinton! Funky!

Mensen met een zelfde huidskleur als ik heb verdienen hier gemiddeld $44.389 hier in Amerika, afgezien of dit veel of weinig is, wil ik jullie laten zien hoe scheef het verder gaat wanneer we kijken en vergelijken met zwarten. Zij verdienen $30.134 gemiddeld per jaar. Ik vond dit eerst nog best meevallen, het verschil had ik groter verwacht, zoals ik zwarten hier heb zien leven viel me dit mee. Toen ben ik verder gaan spitten in een database. En de appel komt uit de mouw, hoor. Er is zoiets als inkomen, en iets als wealth. Dat is je inkomen min de kosten, of als je Lucky bent, plus de plussen. De wealth voor blanken komt neer op $79.380 per jaar. Kijken we naar de zwarten, zien we dat er van de $30.134 nog slechts $7.500 over is...Dit verschil wordt veroorzaakt door de van oudsher gunstige positie waar blanken in verkeren, en dit betaalt extra uit dmv rente, aandelen, huiswaarde (iets wat in een witte wijk altijd stijgt, en de keer dat zwarten een huis kunnen kopen in een zwarte wijk- het meeste blijft veroordeeld tot huren- daalt de waarde steevast. Zo zie je dus dat blanken meer dan 10x zoveel te besteden hebben dan zwarten. 10x. Jesondra kan één keer in de week vlees eten, John kan 10x in de week vlees eten, zeg maar. En boter bij de vis. Tel hierbij op de collegegeld hier zo een $40.000 is (genomen van mijn universiteit). Dit met boeken, accommodatie en overige kosten neerkomt op ruim 52.000 dollar per jaar...Ik sprak laatst met een zwarte studiegenoot hierover. We deelden ervaringen uit, hij voelt er weinig voor om een exchange programma te enteren naar bv Amsterdam, zonde van al dat geld dat hij hier betaalt, zegt hij. Hij heeft in vier jaar een schuld van $197.000 opgebouwd. Ik kijk hem aan, raap mijn mond van de vloer af, en zeg hem eerlijk dat ik mezelf zou verhangen als ik op 23 jarige leeftijd zo een schuld had. Hij volgde mijn advies- I am kidding, het was geen advies- niet op gelukkig en we lachten er wat om. Ik heb het volgende rondje maar betaald. Maar het is gewoon een raar systeem dat op alle mogelijk manier de ongelijkheid in stand houdt. Met gelijke wetten voor een ieder, gelijk op het oog, maar de uitwerking is werkelijk dodelijk sometimes. Zo is de witte werkloosheid 4,2%, bij zwarten in dit 9,8%. Dit zijn officiële cijfers, maar manipulatief gemeten, de werkelijke cijfers gaan richting de 14% werkloosheid onder zwarten. Bij zwarte tieners is dit zelfs 31,7%. Een op de drie, geen werk. Tsja, wat ga je doen dan? Hosselen. Dealen. Tippelen. Aan de drugs. Wat kun je bijna anders. Het sociale zekerheidsstelsel bestaat hier uit een paar voedselbonnen, en verder een lege koffiebeker (geen Starbucks gezien nog) die je vasthoudt voor een winkel in de hoop dat mensen hier iets in mikken, iets kostbaars. That's it. Het gekke is wel dat ze voor mensen die hun baan verliezen en meer dan $30.000 per jaar verdienen een vrij behoorlijke werkloosheidsuitkering kennen. Maar wie profiteert hiervan? Juist, de blanken. De rijken houden we rijk, en de armen maken we armer en laten we zichzelf uitroeien. 60% van de zwarten heeft geen verzekering. In totaal lopen er 45 miljoen mensen hier rond zonder verzekering, ik zie hier een verklaring in waarom auto's overal stoppen voor voetgangers die oversteken, of het rood of groen is. Een onverzekerde aanrijden, kost je uiteindelijk alleen maat veel (belasting)geld. Als laatste wil ik nog even kijken naar de overlevingskans van blanken en zwarten hier in Amerika. De kans dat iemand je vermoordt als je blank bent, is één op 133 voor blanke tieners, bij een groep van 22 zwarte jongens is er één de Sjaak. (cijfers voor Detroit). In bepaalde steden hebben zwarte mannen minder kans om de leeftijd van 40 te halen de een man heeft in Bangladesh...Het is tragisch, dit is Amerika. Het land dat de middelen heeft om dit weg te werken, en nog vrij gemakkelijk ook. Maar het gebeurt niet, het gebeurt gewoon niet.

Reacties

Reacties

Michel

Tsjemig Ty, dat je nog tijd hebt om te studeren en te "hang-outen" met al die onderzoeksjournalistiek...
Ik vraag me werkelijk af (al voor dit verhaal van jou) of Obama hier ook werkelijk "change" in kan brengen; we zullen zien...
Ben benieuwd naar je volgende onderzoek!!
Keep up the good work!
grtzz,
Mich

Chris

uhm... Vergeet jij niet iemand in dit bedankje?

Dit was voorlopig mijn laatste reactie, dat begrijp je wel

MrvanBoston

nam jou als vanzelfsprekend aan, omdat wij al zo veel contact hebben. Bovendien heb ik U al apart vernoemd eerder...

Loeki

Lieve Ty,
Gefeliciteerd met je nieuwe huis, hebben net je straat bekeken, looking good! Begreep dat het in het historisch centrum is, te gek hoor!!
Nou maar hopen dat het niet zo'n leuke buurt is dat je nooit meer tijd hebt om te schrijven...
X Loek

daf

heeeej Ty

Heb even heel wat bijgelezen net
interessant wat je allemaal doet en leuk wat je meemaakt. En heel prfessioneel hoor dat wat je op die ski's deed hoor. Dat op doe band naar beneden ziet er wel heel gaaf uit zeg. Coole foto's ook. Drinken jullie ook wel eens bier??? Hoop dat je nieuwe huisje gaat bevallen. Keep up the good stuff

miss u kis zus enzo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!