Stop. Sauna en Politie

Donderdag 26-3-2009

7:54 PM

Veel tijd heb ik niet, zometeen een maandelijkse bijeenkomst met alle criminal justice Graduate students. Netwerken, bier drinken. Laat dat nou net samen gaan. Maar ik wilde nog even wat reflexie met jullie delen over het land dat bekend staat om zijn vrijheid. Really? Schei toch uit, eigenlijk. Overal hangen bordjes hoe te gedragen, wat niet op prijs gesteld wordt. Gedrag moet altijd erg gepast zijn hier. Maar het mooiste vind ik persoonlijk dat ze hier in mijn staat een heuse Sauna-law hebben. Nee, niet een paar artikelen over dergelijke zaken, nee een aparte wet. Zoals belasting en zo. Een aparte sauna wet. Kom op. Hoe kun je nou nog onze overheid zien als een overbemoeial? Wat mij ook is opgevallen, voornamelijk in de studie, maar ook zeker daar buiten, dat de politie hier gigantisch is. Niet in vorm of aantal, maar in welke positie ze innemen. Wij hebben het niet vaak over de politie als een echt heftige actor op zich. Maar hier, man, de politie wordt hier echt gezien als een soort van politieke partij, beweging of dergelijks. De invloed is groot. Daarbij heeft elk gebied ook nog zijn eigen police department, met aparte aanpakken. Uiteraard hebben wij ook verschillen tussen de steden, maar hier is het behoorlijk anders per gebied. En dan zwijg ik nog over het zuiden. Niet omdat ik niets ervan weet, maar ik ben een beetje bang voor the Dirty South... Held op sokken. Maar iedereen heeft een uitgesproken mening over de politie, en verschrikkelijk veel mensen willen een politie agent worden, zelfs bij mij op school. Can you image, politie agenten op de universiteit in Holland...? Nee dat ligt allemaal wat anders, maar toch, idee is best grappig. Zouden we die Marokkaantjes wel iets anders aanpakken op straat, dacht ik zo (Wij criminologen hebben namelijk altijd de antwoorden op dit soort zaken). Stop ze gewoon ver weg, leg er geen openbare vervoerlijn naar toe, zorg dat er weinig werkgelegenheid voor de mannetjes uit de Berber is en leg er wat drugs her en der weg. Oh nee, dat is wat ze hier doen met de negers...

Afscheid nemen moet ik nu, anders moet ik rennen en ga ik zweten...

X

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!